Hopp til innholdet Logg inn
Et ungt par bærer flyttelass ut av en bil. Kvinnen smiler mens hun holder en pappeske, og mannen bærer en potteplante. De ser ut til å være midt i en flytteprosess i et boligområde.
Vi skal slå oss sammen med Fremtind.

Spørsmål og svar om fusjonen med Fremtind

Lurer du på noe i forbindelse med at Eika Forsikring fusjonerer med Fremtind? Her finner du svar på mange av spørsmålene du kan sitte med.

Om fusjonen

Eika Forsikring og Fremtind passer veldig godt sammen. Både Eika Forsikring og Fremtind tilbyr forsikring gjennom bank. Fremtind driver med forsikring hos DNB og SpareBank 1, mens Eika Forsikring selger forsikring i bankene i Eika Alliansen og andre samarbeidspartnere.

Nå vil vi slå oss sammen for å ta det som er best i begge selskapene og å jobbe sammen for at forsikring i bank skal være det selvfølgelige valget for alle bankkundene i DNB, SpareBank 1 og Eika.

Ved å slå sammen to høyt kompetente forsikringsselskaper blir vi enda bedre rustet til å utvikle nye tjenester og produkter for deg.
Nei, Eika Forsikring skal fusjoneres inn i Fremtind.
Etter planen fusjonerer vi 1. oktober. Da bytter Eika Forsikring også navn.
Eika Forsikring, som er forsikringsselskapet til bankene i Eika Alliansen, fusjoneres inn i Fremtind, som er forsikringsselskapet til SpareBank 1  og DNB. Du kan lese mer om Fremtind på deres sider.
Fusjonen påvirker ikke banken din. Du er fremdeles forsikret gjennom banken din og du kan nå oss gjennom de samme kanalene som tidligere.

Hva skjer med kundeforholdet mitt?

På kort sikt fører sammenslåingen til få endringer for deg, om du allerede er kunde i en bank som tilbyr Eika Forsikring sine forsikringer, DNB eller SpareBank 1. Målet er at alle kunder får tilgang på enda bedre og mer relevante forsikringsprodukter og tjenester, og vi vil på sikt kunne tilby et enda mer komplett utvalgt av forsikringsprodukter til både privatkunder, og små og mellomstore bedrifter.

Selskapet vil satse på innovasjon og digital utvikling. Dette betyr blant annet at vi skal jobbe for å gjøre skadeoppgjøret enda enklere og bedre, og det skal bli lettere å kjøpe og endre forsikringer.
Du kan fortsette å forholde deg til rådgiveren din akkurat som i dag.
Du som er forsikringskunde gjennom en bank er fortsatt forsikringskunde i banken din. Rent formelt er det det nye selskapet som har avtaleforholdet med deg, men uansett om du er forsikret gjennom en bank, direkte hos oss eller en samarbeidspartner vil forsikringene fortsette å gå som avtalt. Du vil merke lite til sammenslåingen og trenger ikke å gjøre noe aktivt selv.  
Bankforholdet og pensjonsavtalene dine endrer seg ikke. Fusjonen handler kun om skade- og personforsikringene dine.
Foreløpig blir det ingen endring i betingelsene dine.
Avtalene finner du på samme sted som før. Enten i nettbanken til banken din eller på Min side som du kan logge inn på her.
Du treffer oss gjennom de samme kontaktpunktene som du har brukt tidligere.
Hvis du vil kjøpe nye forsikringer kan du gjøre det gjennom banken din sine nettsider. Der får du tilgang til de samme forsikringsløsningene som du har i dag. Du kan også kontakte banken din direkte hvis du heller vil det. Det gjelder uansett om du har forsikringer hos oss fra før eller ikke.
Nei, det slipper du.
Ja, det kan du. Hvis du er bedriftskunde, kan du bruke et «kontakt meg» - skjema på nettsidene eller kontakte en bankrådgiver for å kjøpe forsikring.
Skadeoppgjør håndteres som tidligere.
Det blir minimalt med endring for deg og du vil fortsatt være forsikringskunde der. Du trenger ikke å gjøre noe aktivt selv, og målet vårt er å tilby deg enda bedre forsikringer til konkurransedyktige priser.
Du kommer til å merke lite til denne sammenslåingen. Du når oss gjennom de samme kontaktpunktene som tidligere. Men det kan være smart å samle bank og forsikring på et sted. Det vil ofte lønne seg og gjøre det enklere for deg å holde oversikt og kontroll på bank- og forsikringstjenestene dine.
Sammenslåingen vil ikke ha noen betydning for deg, siden det kun er forsikringsvirksomhetene som slår seg sammen.

Du vil fortsatt ha tilgang til det som skal bli et enda bedre forsikringstilbud. Å samle bank og forsikring på ett sted kan lønne seg, og gjør det enklere for deg å holde oversikt og kontroll på bank- og forsikringstjenestene dine.

Jeg er medlem i et forbund

Eika: Kundeforholdet ditt gjennom NJFF, Econa eller Virke blir som før og du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen. Det mest merkbare for deg blir endringen på navnet på fakturaen.

DNB: Kundeforholdet ditt til DNB gjennom NSF blir som før og du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.

SpareBank 1: Kundeforholdet ditt til SpareBank 1 gjennom LO blir som før og du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.
Eika: Det skjer ikke noe med forsikringene dine gjennom NJFF/Econa/Virke i første omgang og kundeforholdet ditt forblir som før.

DNB: Det skjer ikke noe med NSF-forsikringene dine og kundeforholdet ditt til DNB gjennom NSF blir som før. Du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.

SpareBank 1: Det skjer ikke noe med LOfavør-forsikringene dine og kundeforholdet ditt til SpareBank 1 gjennom LOfavør blir som før. Du kommer til å merke minimalt til denne sammenslåingen.

Mine data og personlige opplysninger

Du vil fortsatt være forsikringskunde i lokalbanken din/DNB/SpareBank 1. Rent formelt er det det Fremtind som vil ha avtaleforholdet med deg, men du forholder deg til banken din, som tidligere. 
Du eier dine egne kundeopplysninger og kan når som helst be om innsikt i hvilke data vi har om deg, hvordan de brukes og få de oversendt. Det nye selskapet vil ikke bruke data på en annen måte enn det som er beskrevet i vilkår og samtykkene du som kunde signerer og aksepterer.

Rent formelt er det det nye selskapet som har ansvaret for kundedataene dine. Alle forsikringsselskap plikter å lagre kundedata, også en periode etter at du har avsluttet en forsikring. Dette handler om sikkerhet, både for deg og for selskapene.
Nei. Ved denne type overføring til et nytt selskap er det ikke nødvendig at du gir et nytt samtykke, men vi har som plikt å fortelle deg at ansvaret for å levere forsikringer til deg er overført til det nye selskapet. 
Selskapet vil bruke kundeopplysninger til flere formål, som å fastsette pris på forsikring og å gjennomføre forsikringsoppgjør. Det nye selskapet vil bruke data til å forbedre kundeopplevelsen, øke tryggheten til våre kunder og følge med på utviklingen innenfor risiko og hvordan skader oppstår.